Experts in communicatie

WhatsApp voor bedrijven: 9 handige functies

WhatsApp is niet meer weg te denken uit onze communicatie. Maar liefst 11,9 miljoen Nederlanders maken gebruik van de app. We versturen niet alleen persoonlijke appjes, maar ook zakelijk wordt het vaker gebruikt. Steeds meer bedrijven willen gebruik maken van deze laagdrempelige manier van contact. Ruim een jaar geleden werd daarom WhatsApp for Business beschikbaar voor Android-toestellen. De komende weken wordt deze populaire oplossing ook eindelijk voor iOS uitgerold. De iPhone app is inmiddels in een aantal landen beschikbaar en zal binnenkort ook in Nederland te gebruiken zijn.

Vast mobiel koppeling

WhatsApp Business is zelf al erg handig. Maar maakt u gebruik van vast mobiel koppeling, dan voegt het een extra dimensie toe aan de koppeling tussen uw vaste en mobiele telefoonnummer. Met vast mobiel koppeling belt u mobiel met uw vaste nummer, maar verstuurt u berichten dan doet u dat met het mobiele nummer. Door WhatsApp business aan uw vaste nummer te koppelen, bent u écht 100% bereikbaar op één en hetzelfde telefoonnummer.

Wat is het verschil tussen Whatsapp Messenger en Whatsapp Business?

De kans is groot dat wanneer u dit leest, u ook een WhatsApp Messenger-gebruiker bent. Er zijn een aantal verschillen tussen de gewone WhatsApp en WhatsApp voor bedrijven. Het voordeel van WhatsApp voor bedrijven is dat u het kunt gebruiken met een vast nummer. Zo hoeft u maar één telefoonnummer te communiceren naar uw klanten en bent u zowel telefonisch als via WhatsApp bereikbaar op hetzelfde nummer. Maakt u daarnaast gebruik van vast mobiel koppeling, dan bent u écht altijd bereikbaar op één nummer. U kunt daarnaast in Whatsapp Business meer informatie in uw profiel kwijt en stelt u, indien u dit wenst, praktische automatische antwoorden, snelle afkortingen en labels in. De app kan net als WhatsApp messenger maar op één smartphone aan een telefoonnummer gekoppeld worden. U kunt dus niet met het hele bedrijf WhatsApp Business op één en hetzelfde telefoonnummer registreren. Uw collega’s kunnen wel een tweede versie van de app openen door de desktop applicatie op hun computer te installeren of WhatsApp Web in een internetbrowser te openen.

WhatsApp Business

Hoe installeert u Whatsapp voor Bedrijven?

Dat is vrij simpel. U heeft er niet meer voor nodig dan een smartphone, een telefoonnummer en verbinding met internet. In deze handleiding begeleiden wij u stap voor stap. U downloadt simpelweg WhatsApp Business voor Android of iOS, verifieert uw telefoonnummer en u bent klaar! Gebruikt u ook WhatsApp Messenger, dan is het goed om te weten dat u niet hetzelfde telefoonnummer kunt gebruiken. U kunt ervoor kiezen uw WhatsApp Messenger om te zetten in WhatsApp Business, maar dat is niet voor iedereen handig. U kunt werk en privé dan niet meer scheiden. Wilt u dat wel, dan is het handiger om een ander telefoonnummer gebruiken voor uw zakelijke WhatsApp account. U kunt wél beide apps op één telefoon installeren. Dit is vooral praktisch wanneer u een dual-sim toestel heeft. Twijfelt u wat de meest handige oplossing is of wilt u het niet zelf hoeven regelen? Dan helpen wij u natuurlijk graag!

Wat kunt u met WhatsApp Business?

  • WhatsApp koppelen aan vast telefoonnummer
    We hebben het al even benoemd, maar het is dus mogelijk om met klanten te appen op hetzelfde vaste telefoonnummer als waarop ze u of uw bedrijf bellen. In plaats van een sms ontvangt u dan een oproep met een verificatiecode. Wilt u liever uw eigen, of juist een nieuw mobiel telefoonnummer gebruiken, dan kan dat natuurlijk ook. Dit werkt op dezelfde manier als uw persoonlijke WhatsAppacoount.
  • Uitgebreid profiel instellen
    In WhatsApp voor bedrijven kunt in uw profiel u meer informatie over uw bedrijf kwijt dan in WhatsApp Messenger. Het laat uw bedrijfsnaam, logo, adresgegevens, openingstijden en website zien. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld snel bekijken wat uw openingstijden zijn.
  • Automatische antwoorden
    Maak het uzelf makkelijk. Bespaar tijd door WhatsApp bijvoorbeeld een geautomatiseerd welkomstbericht te laten versturen. Het scheelt toch een hoop tijd wanneer u “Welkom bij Kapsalon Ron! Wat leuk dat u contact met ons opneemt. Ik beantwoord uw bericht tussen 9:00 en 18:00 zo snel mogelijk! Groet, Ron” niet elke keer opnieuw zelf hoeft te typen. Klanten lezen ook direct wanneer ze een reactie kunnen verwachten.
  • Afkortingen voor snelle antwoorden
    Merkt u dat u vaak dezelfde vraag krijgt? Stel dan afkortingen of trefwoorden in om deze antwoorden sneller te versturen. Met ‘/offerte’ verstuurt u dan in één keer de zin ‘Ik ga een offerte voor u maken. U ontvangt deze binnen 24 uur.’
  • Afwezigheidsmelding
    Na sluitingstijd beantwoordt WhatsApp inkomende chats automatisch met een bericht dat u zelf opstelt. Zo wachten uw klanten niet onnodig lang in spanning af tot u een reactie stuurt.
  • Chats labelen
    Wanneer u een chat langer ingedrukt houdt, verschijnt een optiemenu. Vanuit hier kunt u de chat een label meegeven. Zo kunt u bijvoorbeeld in één oogopslag zien of het een potentiële of bestaande klant betreft.
  • Chats pinnen
    Wanneer u een chat vastpint, blijft het gesprek bovenaan de gesprekkenlijst staan. Dit is handig wanneer er nog zaken open staan waar u later op terug komt.
  • WhatsApp op je computer gebruiken
    U kunt dit natuurlijk allemaal vanaf je telefoon doen. Vindt u dat niet prettig, dan gebruikt u WhatsApp Web in de browser, of downloadt u de applicatie op uw pc of laptop.
  • Click to chat
    Een appje sturen is super makkelijk. Wilt u het uw klanten nóg makkelijker maken? Voeg dan Click to Chat toe aan uw website. Met één druk op de knop opent daarmee automatisch een WhatsApp chat naar uw telefoonnummer. U doet dit door de volgende link toe te laten voegen door uw websitebeheerder: https://api.whatsapp.com/send?phone=31612345678. Vervang natuurlijk wel het telefoonnummer uit deze link voor uw eigen (bedrijfs)telefoonnummer.