Experts in communicatie

Handleiding: zo installeert u Whatsapp voor Bedrijven

De app installeren en uw nummer verifiëren:

  1. Download WhatsApp Business voor Android of iOS.
  2. Open de app en tik op ‘Akkoord & doorgaan’. Wanneer u WhatsApp Messenger gebruikt, vraagt de app of u hetzelfde nummer wilt gebruiken voor WhatsApp Business. Uw account wordt dan omgezet. U kunt beide apps niet aan hetzelfde telefoonnummer koppelen. Wilt u een ander telefoonnummer gebruiken, kies dan voor de optie ‘Gebruik een ander nummer’.
  3. Voer het telefoonnummer in dat u wilt gebruiken voor WhatsApp Business. Dit kan een mobiel of een vast telefoonnummer zijn.
  4. De app toont een pop-up met het nummer dat u zojuist hebt ingevoerd. Controleer het telefoonnummer. Bewerk het indien nodig, of klik op ‘Ja’. Heeft u een mobiel telefoonnummer ingevoerd, dan krijgt u vrijwel meteen een sms met een verificatiecode. Koppelt u WhatsApp Business aan een vast telefoonnummer, dan kunt u na enige tijd kiezen voor de optie ‘Bel mij’. De verificatiecode wordt dan telefonisch doorgegeven op het vaste telefoonnummer dat u in heeft gevoerd.
  5. Voer de verificatiecode in.
  6. Voer uw bedrijfsnaam in, voeg een profielfoto toe en kies in welke categorie uw bedrijf valt.
  7. WhatsApp Business is nu geïnstalleerd. U komt automatisch in het startscherm. U kunt hier chatten en chats ontvangen.


Profiel: status aanpassen:

  1. Ga naar ‘Instellingen’.
  2. Klik op uw profielinformatie. Dit is het gedeelte waar uw bedrijfsnaam en profielfoto staat. Klik op ‘Wijzig’.
  3. Onder het kopje ‘Info’ staat standaard ‘Hallo, ik gebruik WhatsApp Business’. Dat willen we natuurlijk graag aanpassen. Wanneer u hierop klikt, opent een aantal voorbeeldstatussen. Kies hier een status, of typ een eigen woord of zin in.


Profiel: adresgegevens toevoegen

  1. Ga naar ‘Instellingen’.
  2. Open ‘Bedrijfsinstellingen’.
  3. Ga naar ‘Profiel’.
  4. Klik op ‘Bewerk’.
  5. Klik op ‘Adres’ en voer uw adresgegevens in.
  6. Bevestig de gegevens door via ‘Wijzig profiel’ terug te gaan naar het vorige scherm.


Profiel: omschrijving toevoegen

  1. Ga naar ‘Instellingen’.
  2. Open ‘Bedrijfsinstellingen’.
  3. Ga naar ‘Profiel’.
  4. Klik op ‘Bewerk’.
  5. Klik op ‘Omschrijving’. Hier voert u een omschrijving van uw diensten in, of andere informatie die u graag met uw contacten wilt delen.
  6. Sla de beschrijving op door op ‘Bewaar’ te klikken’.


Profiel instellen: openingstijden

  1. Ga naar ‘Instellingen’.
  2. Open ‘Bedrijfsinstellingen’.
  3. Ga naar ‘Profiel’.
  4. Klik op ‘Bewerk’.
  5. Klik op ‘Openingstijden’
  6. Kies of u specifieke openingstijden heeft of dat u altijd of alleen op afspraak geopend bent.
  7. Heeft u ‘Specifieke openingstijden’ gekozen, dan voert u in het volgende scherm per dag de openingstijden in. U doet dit als volgt: Klik op de dag en kies ‘Voeg een set openingstijden toe’. Voer de tijden in waartussen u geopend bent en ga terug naar ‘Openingstijden’. Herhaal deze stappen voor elke dag die u geopend bent. Bent u verdeeld over de dag op meerdere momenten open? Voer dan per moment een set openingstijden toe. Bijvoorbeeld set 1 van 9:00 tot 12:00 en set 2 van 13:00 tot 17:00.


Profiel: e-mailadres toevoegen

  1. Ga naar ‘Instellingen’.
  2. Open ‘Bedrijfsinstellingen’.
  3. Ga naar ‘Profiel’.
  4. Klik op ‘Bewerk’.
  5. U voert bij ‘E-mail’ het e-mailadres in dat u aan uw contactpersonen wilt laten zien als alternatieve contactmogelijkheid.
  6. Sla het e-mailadres op door op ‘Bewaar’ te klikken’.


Profiel: website toevoegen

  1. Ga naar ‘Instellingen’.
  2. Open ‘Bedrijfsinstellingen’.
  3. Ga naar ‘Profiel’.
  4. Klik op ‘Bewerk’.
  5. Voer bij het veld ‘Website’ het adres van uw website in en bevestig de invoer door op ‘Bewaar’ te klikken.


Automatische reacties: een afwezigheidsbericht instellen

  1. Open ‘Instellingen’.
  2. Ga naar ‘Bedrijfsinstellingen’.
  3. Klik op ‘Afwezigheidsbericht.
  4. Zet ‘Afwezigheidsbericht verzenden’ aan.
  5. Kies of u het bericht altijd wilt versturen, buiten de openingstijden die u eerder heeft ingesteld, of gedurende aangepaste tijden.
  6. Indien u voor ‘Aangepaste tijden’ kiest, voert u de tijden in waartussen u het afwezigheidsbericht automatisch wilt laten versturen.


Automatische reacties: een begroetingsbericht instellen

  1. Open ‘Instellingen’.
  2. Ga naar ‘Bedrijfsinstellingen’.
  3. Klik op ‘Begroetingsbericht’.
  4. Zet ‘Verstuur begroetingsbericht’ aan.
  5. Voer het bericht in dat u standaard wilt laten versturen wanneer u een eerste chatbericht ontvangt.
  6. Klik op ‘Bewaar’.


Automatische reacties: snelle antwoorden instellen

  1. Open ‘Instellingen’.
  2. Ga naar ‘Bedrijfsinstellingen’.
  3. Klik op ‘Snelle antwoorden’.
  4. Voeg een snel antwoord toe met het ‘+’ icoon rechtsboven.
  5. Voer het bericht in dat u met een snel antwoord wilt versturen.
  6. Bij ‘/Sneltoets’ voert u een sneltoets in waarmee u dit antwoord snel wilt kunnen versturen. Dit kunt u zelf vrij kiezen. Het kan bijvoorbeeld een letter zijn, maar ook een woord of afkorting.
  7. Sla het snelle antwoord op door op ‘Bewaar’ te drukken.


Uw WhatsApp Business account verwijderen

  1. Open ‘Instellingen’.
  2. Ga naar ‘Account’.
  3. Kies ‘Verwijder mijn account’.
  4. Voer ter controle het telefoonnummer in waarmee u uw account geregistreerd heeft en klik op ‘Verwijder mijn account’.
  5. Eventueel kunt u in het volgende scherm een reden opgeven voor het opzeggen van uw WhatsApp Business account. Dit is niet verplicht.
  6. Ga naar ‘Volgende’.
  7. Klik nogmaals op ‘Verwijder mijn account’. Uw account wordt nu verwijderd. U komt terug in het startscherm. U kunt nu de app afsluiten en verwijderen.