Experts in communicatie

Het is feest bij Amnez!

20 jaar geleden richtte Roelof Zweytzer Amnez telecom op. Hoewel er in die twintig jaar veel veranderd is, is het plezier in het ondernemerschap onveranderd gebleven. Met gepaste trots en onverminderd enthousiasme kijken wij daarom uit naar de komende 20 jaar!

Hoera! Wij bestaan 20 jaar

Het zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn: wij bestaan 20 jaar! Roelof vertelt in dit artikel over de historie van Amnez, wat de grootste ontwikkelingen zijn geweest en over de toekomst van de telefonie.

De maand mei staat bomvol festiviteiten. Wie weet belandt er binnenkort ook bij u een leuke verrassing op de deurmat!

Historie van Amnez

Ruim 25 jaar geleden ben ik tijdens de studie gaan werken als parttime verkoper bij een bruin- en witgoedzaak in Leeuwarden. Naast de verkoop van onder andere radio’s, tv’s en wasmachines verkochten wij ook mobiele telefoons. Mobiele telefonie was echt een opkomende markt. Na mijn studie economie en marketing ben ik als accountmanager aan de slag gegaan bij Danone, en later bij Hallmark Cards. Commercie sprak mij enorm aan, maar ook de techniek vond ik bijzonder interessant. Bovendien merkte ik dat de vraag naar mobiele telefonie groter werd.

Ik besloot op een zeker moment deze twee passies te combineren en ik richtte mijn eerste bedrijf op. Dit bedrijf heette Tele-Visie. Achteraf bleek het een erg slechte naam te zijn, omdat iedereen het met “televisies” associeerde. De naam was eigenlijk een verwijzing naar naar ‘visie op telecom’. Ondanks de “slechte naam” was Tele-Visie een doorslaand succes. Destijds adverteerde ik veel in de lokale huis-aan-huiskranten. Vooral de Philips Diga liep erg goed, die ik in combinatie met Cellway verkocht. Ik kan me maar moeilijk nog een tijd voorstellen zonder internet, maar toen was telefoons vergelijken een behoorlijk complexe opgave.

Vervolgens werd ik franchisenemer van de Comshop. Ik richtte mij met de Comshop op zowel de particuliere als de zakelijke markt. Toen waren de telefooncentrales van Siemens en Samsung erg populair. Deze gingen als warme broodjes over de toonbank. Op een gegeven moment hield de franchisegever Comshop ermee op werd het overgenomen door The Phone House. The Phone House focuste zich op de particuliere markt, terwijl ik de zakelijke markt juist een stuk interessanter en leuker vond. Om deze reden heb ik mijn winkel in 2002 verkocht en heb ik mij volledig op de zakelijke markt gericht. De naam heb ik destijds gewijzigd naar Amnez telecom.

Gelukjes

Hoewel wij er alles aan doen om nieuwe klanten te werven, moet je soms ook gewoon geluk hebben. Ook ik heb geluk gehad. Een mooi voorbeeld hiervan is Aegon. Ik had namelijk een collega (Arjen Stoker), wiens vader bij de afdeling ICT van de Aegon werkte. De vader van Arjen heeft ons in contact gebracht met de afdeling Inkoop. Wij hebben vervolgens vier jaar lang alle telefoons en computers mogen leveren aan Aegon Nederland. Gezien het volume van de bestellingen reed ik regelmatig met een boedelbak volgeladen met computers en telefoons stad en land af om alles af te leveren.

Een ander mooi voorbeeld is toen ik de directiesecretaresse van de politie Meppel leerde kennen. Voor de korpschef had ze de Nokia Communicator bij de PTT Telecom besteld. De levertijd daarvan bedroeg echter drie weken en dat vond hij te lang duren. Ik had er zelf toevallig nog eentje op voorraad. Die middag ben ik direct naar Meppel gereden om de Nokia af te leveren. Ik had een erg goede klik met de korpschef. Daarna werd ik hofleverancier van de politie in Noord-Nederland.

Verandering huisstijl

Een grote verandering binnen Amnez is de aanpassing van onze huisstijl geweest. We gingen van een grijs- en bordeauxroodkleurenpalet naar wit en oranje. Vorig jaar hebben wij ook onze gehele website aangepast. Deze oogt nu een stuk frisser. Bij klanten met een scherp oog voor detail zal het vast niet onopgemerkt zijn gebleven dat de “wolkjes” die achter ons oranje logo stonden inmiddels ook verdwenen zijn. Zo zijn wij weer klaar voor de komende 20 jaar.

20 jaar Amnez, 20 jaar ontwikkelingen

De laatste 20 jaar is er enorm veel veranderd. Een aantal ontwikkelingen hebben een erg grote impact op onze business gehad. Vroeger kon men alleen bellen en sms’en met een mobiele telefoon, maar dat is tegenwoordig wel anders. Mobiele data, sociale media en apps hebben er tot geleid dat echt iedereen een mobiele telefoon heeft, en dat deze niet alleen maar gebruikt wordt om te bellen.

Met de introductie van IP-telefoon is ook de vaste telefonie zoals we het tot voor kort geleden gebruikten totaal veranderd. IP-telefonie zorgde er bovendien voor dat het MKB functionaliteiten kreeg die voorheen alleen voorbehouden waren aan de grootzakelijke markt.

Een tweede grote ontwikkeling is de opkomst van mobiele data geweest, die eigenlijk samenhing met de opkomst van de mobiele telefoon. Dit veranderde niet alleen de manier waarop we communiceren, maar ook de manier waarop we werken. Mobiele data zorgde ervoor dat ineens iedereen en overal toegang had tot het internet, met een apparaat ter grootte van je handpalm. Telefoons van nu hebben veel meer functionaliteiten dan die van vroeger. Dat zie je ook terug in de prijs. Tegenwoordig betaalt men meer voor een smartphone dan een aantal jaren geleden.

Trots op Amnez

Het belangrijkste aan werk is dat het leuk blijft. Voor mij geldt dat het al 20 jaar lang erg leuk is. Ik ben dan ook trots op de zaak, het personeel en op onze klanten. We hebben een ontzettend leuk team met mooie producten. Gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd en de ontwikkelingen in de nabije toekomst hopen we dit nog een lange tijd met het team te mogen doen. Mensen blijven nu eenmaal altijd met elkaar communiceren. Bovendien wordt de markt steeds complexer en zullen er meer specialisten nodig zijn die klanten adviseren op het gebied van communicatie.

Ik kijk in elk geval uit naar de komende 20 jaar!

De toekomst van de telefonie

De ontwikkelingen volgen elkaar in razendsnel tempo op. Dat zal de komende tijd niet anders zijn. Wel zijn er een aantal trends te herkennen. Wij verwachten dat vast-mobielintegratie nog belangrijker wordt in de toekomst. Met vast-mobielintegratie wordt de mobiele telefoon onderdeel van de telefooncentrale. Wanneer iemand bijvoorbeeld een bureautoestel heeft, kan hij zijn mobiele telefoon daaraan koppelen en al zijn oproepen beantwoorden. Dit biedt uw medewerkers veel vrijheid en flexibiliteit, omdat ze in principe overal kunnen werken wanneer ze toegang hebben tot het internet.

Internet of Things (IoT) gaat een nog grotere rol innemen in de toekomst. Met IoT worden apparaten verbonden met het internet. De mogelijkheden hiervan zijn eindeloos. Een mooi voorbeeld is hoe IoT ingezet wordt bij de Rabobank. Daar zijn hun bloempotten voorzien van een slimme meter, die de luchtvochtigheid en temperatuur bijhoudt. Via een app kunnen medewerkers precies zien welke bloemen wanneer water nodig hebben. Een ander mooi voorbeeld is de gemeente Rotterdam, waar de vuilniscontainers voorzien zijn van een slimme sensor. Deze sensor geeft aan wanneer de prullenbak vol zit, zodat de vuilnismannen hun rijroute hierop aan kunnen passen.

Mis niets van wat er bij Amnez gebeurt

Meld u aan voor onze nieuwsbrief om niets te missen. In onze nieuwsbrief vertellen wij u meer over de ontwikkelingen binnen de telefonie en Amnez. U kunt zich op ieder gewenst moment hiervan weer uitschrijven.

Meld u aan