Historie van Amnez
Ruim 25 jaar geleden ben ik tijdens de studie gaan werken als parttime verkoper bij een bruin- en witgoedzaak in Leeuwarden. Naast de verkoop van onder andere radio’s, tv’s en wasmachines verkochten wij ook mobiele telefoons. Mobiele telefonie was echt een opkomende markt. Na mijn studie economie en marketing ben ik als accountmanager aan de slag gegaan bij Danone, en later bij Hallmark Cards. Commercie sprak mij enorm aan, maar ook de techniek vond ik bijzonder interessant. Bovendien merkte ik dat de vraag naar mobiele telefonie groter werd.
Ik besloot op een zeker moment deze twee passies te combineren en ik richtte mijn eerste bedrijf op. Dit bedrijf heette Tele-Visie. Achteraf bleek het een erg slechte naam te zijn, omdat iedereen het met “televisies” associeerde. De naam was eigenlijk een verwijzing naar naar ‘visie op telecom’. Ondanks de “slechte naam” was Tele-Visie een doorslaand succes. Destijds adverteerde ik veel in de lokale huis-aan-huiskranten. Vooral de Philips Diga liep erg goed, die ik in combinatie met Cellway verkocht. Ik kan me maar moeilijk nog een tijd voorstellen zonder internet, maar toen was telefoons vergelijken een behoorlijk complexe opgave.
Vervolgens werd ik franchisenemer van de Comshop. Ik richtte mij met de Comshop op zowel de particuliere als de zakelijke markt. Toen waren de telefooncentrales van Siemens en Samsung erg populair. Deze gingen als warme broodjes over de toonbank. Op een gegeven moment hield de franchisegever Comshop ermee op werd het overgenomen door The Phone House. The Phone House focuste zich op de particuliere markt, terwijl ik de zakelijke markt juist een stuk interessanter en leuker vond. Om deze reden heb ik mijn winkel in 2002 verkocht en heb ik mij volledig op de zakelijke markt gericht. De naam heb ik destijds gewijzigd naar Amnez telecom.