Experts in communicatie

VoIP: wat is het en hoe werkt het?

VoIP is een afkorting voor Voice over IP. Eigenlijk betekent het niets anders dan bellen via internet. Dat is bellen zoals u gewend bent, maar dan via uw internetverbinding. De ISDN- en PSTN-lijnen zijn daarmee overbodig geworden. Andere benamingen voor VoIP zijn IP-telefonie en internetbellen. In deze blog geven wij antwoord op de meest voorkomende vragen omtrent VoIP.

Hoe werkt VoIP?

Met VoIP bevindt uw telefooncentrale zich in de cloud. De VoIP-lijn is gekoppeld aan uw telefoonnummer. U bepaalt zelf wat er met dit telefoonnummer gebeurt. Binnenkomende oproepen kunnen bijvoorbeeld alleen bij de receptie uitkomen. Wanneer de receptie de oproep niet beantwoordt, kan de oproep automatisch doorgeschakeld worden naar een andere telefoon. Wat er met binnenkomende oproepen moet gebeuren staat opgenomen in uw belplan. Dit kunnen wij op afstand voor u wijzigen, maar u kunt het ook zelf doen. Bellen via VoIP biedt de gebruiker daarom veel vrijheid.

Wij kunnen meerdere telefoonnummers aan uw belplan koppelen. Er is een verschil tussen externe en interne telefoonnummers. Met externe nummers bent u bereikbaar vanaf buitenaf en met interne nummers alleen door uw collega’s. Met een 10- of 100-nummerblok beschikt u over opeenvolgende telefoonnummers. Hiermee kunnen uw klanten bijvoorbeeld direct uw afdeling verkoop of logistiek bereiken, zonder daarvoor eerst de receptie te spreken.

Heb ik nieuwe telefoontoestellen nodig?

ISDN- en PSTN-toestellen ondersteunen geen IP-telefonie. Wanneer uw onderneming belt via bureautoestellen, dan moeten deze vervangen worden. DECT-toestellen daarentegen kunt u wel blijven gebruiken. Het alternatief voor bellen via een bureau- of DECT-toestel is bellen via uw computer of smartphone. Met een bekabelde of draadloze headset die aan uw computer gekoppeld wordt houdt u bovendien beide handen vrij om bijvoorbeeld te kunnen typen.

Het grote voordeel van VoIP is dat u niet langer gebonden bent aan een vaste werkplek. Met een handige smartphone app kunt u namelijk ook met uw bedrijfsnummer uitbellen en binnenkomende oproepen ontvangen. In de app geeft u uw beschikbaarheid aan, zodat u niet altijd bereikbaar hoeft te zijn. Zo houdt u privé en zakelijk gescheiden.

VoIP toestellen om te bellen via internet

Is mijn internetverbinding geschikt voor VoIP?

Of uw internetverbinding geschikt is kunt u eenvoudig testen door een speedtest te doen. De minimale vereiste internetsnelheid voor een gesprek is 100 kbit up en down. Dit is erg weinig, maar het is wel enorm belangrijk. Bovendien telt het op: hoe meer gesprekken tegelijkertijd, hoe hoger de internetsnelheid dus moet zijn.

Daarnaast is de stabiliteit van uw verbinding van groot belang. Storingen in het netwerk zorgen voor haperingen in het gesprek. Dit is niet wat u wilt. In de meeste gevallen kunnen wij een extra internetverbinding aanleggen, die alleen voor internetbellen ingezet wordt.

Als ik tijdelijk geen internet heb, kan ik dan wel VoIP-bellen?

De bureautoestellen maken bekabeld verbinding met het internet. Ligt uw internet eruit, dan kunnen zij dus geen verbinding maken. Helaas komen internetstoringen zo nu en dan nog wel eens voor. Omdat er tegenwoordig zoveel bedrijfsprocessen gekoppeld zijn aan het internet is een goede, stabiele verbinding essentieel. Om dit te ondervangen bieden wij onze Altijd Online-dienst aan. Hiermee bent u altijd bereikbaar, zelfs in het geval van een (landelijke) internetstoring.

Met de smartphone app kunt u bovendien gewoon uit blijven bellen met uw bedrijfsnummer, omdat deze automatisch overschakelt op 4G wanneer de WiFi niet werkt. Ook binnenkomende oproepen kunt u ontvangen. Heeft u geen smartphone of wilt u de app niet gebruiken? Dan kunnen wij binnenkomende gesprekken op uw bedrijfsnummer door laten schakelen naar een vooraf bepaald nummer, in het geval van een storing. Dit is onze eigen, unieke Fallback-dienst. Met Fallback Uitgebreid wordt automatisch bij een storing het keuzemenu geactiveerd, waarin uw klanten in kunnen toetsen welke afdeling ze willen spreken.

Hoe is de geluidskwaliteit van VoIP?

De geluidskwaliteit is de laatste jaren sterk verbeterd. Enkele gebruikers meldden zelfs dat een gesprek ‘blikkerig’ overkwam. Het geluid was zo helder, dat het gesprek niet meer klonk als een telefoongesprek. VoIP-aanbieders hebben daarom besloten een kleine ruis aan de gesprekken toe te voegen. Gebruikers merken hier in feite niets van, de telefoongesprekken klinken weer ‘echt’.

Wordt ISDN nu wel of niet uitgefaseerd?

De ISDN 1/2- en PSTN-lijnen zullen per 1 september 2019 niet langer ondersteund worden. Dit betekent dat klanten die niet vóór deze datum overgestapt zijn op VoIP niet meer kunnen bellen. Wacht daarom niet te lang. Stap nú over op VoIP.

Wij bieden twee VoIP-platformen aan, namelijk dat van Telfort Zakelijk en Xelion. Afhankelijk van uw wensen en behoeften past het ene platform beter bij u dan het andere. Overstappen op VoIP betekent in elk geval niet dat u functies verliest. Integendeel: VoIP biedt juist meer functionaliteiten tegen een lagere prijs. Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

Vrijblijvend advies nodig? Wij helpen graag!

Een goed advies begint met een goed gesprek. Een van onze accountmanagers neemt contact met u op om een afspraak in te plannen. Omdat de wensen, eisen en behoeften per onderneming verschillen, komen wij langs om uw unieke situatie persoonlijk te bespreken.

Vrijblijvend advies aanvragen

Wij werken met trots voor onze klanten