Experts in communicatie

ISDN en PSTN verdwijnen: VoIP is het alternatief

KPN kondigde onlangs aan dat de traditionele vaste lijnen verdwijnen. De ISDN 1/2- en PSTN-lijnen zullen per 1 september 2019 niet langer ondersteund worden. Maar waarom? En hoe herkent u of u nog gebruik maakt van deze lijnen? Graag vertellen wij u er meer over in deze blog.

Verouderde techniek

ISDN werd in 1984 op de markt gebracht als opvolger van analoge telefonie. Het grote voordeel van ISDN was dat er meerdere gesprekken via dezelfde lijn gevoerd konden worden. Dit betekende ook dat er een telefooncentrale op locatie geplaatst diende te worden. Deze telefooncentrale verbond de telefoonlijn met de verschillende telefoons en stelde meerdere gebruikers in staat om tegelijkertijd te bellen. Inmiddels is deze techniek ruim 30 jaar oud en zijn er voordeligere én betere alternatieven beschikbaar.

Waarom stopt KPN met deze lijnen? Het werkt toch..

Inderdaad, ISDN en PSTN werken eigenlijk altijd. Tegelijkertijd is het een grote kostenpost voor zowel de KPN als voor u. De telefooncentrale is immers een vrij grote investering en is doorgaans binnen tien jaar afgeschreven. Daarbovenop komt nog een onderhoudscontract. Mocht er een probleem mee zijn, dan dient er een monteur op locatie te komen om de centrale te repareren of te vervangen. Niet echt een ideale oplossing dus. Bovendien zijn de mogelijkheden van de traditionele lijnen vrij beperkt.

Hoe weet ik of ik via ISDN bel?

Veruit de makkelijkste manier om te checken of u nog gebruik maakt van een telefooncentrale is om een kijkje te nemen in uw meterkast. In de meeste gevallen bevindt zich hier namelijk de telefooncentrale. Aan de digitale lijn zit meestal een Duovox-, Webvox- of Quattrovox-centrale gekoppeld. Dit hoeft niet per se te betekenen dat u ook daadwerkelijk via deze telefooncentrale belt. Een andere manier is om een recente factuur van KPN erbij te pakken en te zoeken naar ‘Zakelijk BelBasis ISDN’, of een soortgelijke dienst, inclusief bijbehorende telefoonnummers. Komt u er niet helemaal uit? Neem dan contact op met ons zodat wij u verder kunnen helpen.

Wat is het alternatief?

VoIP is hét alternatief voor bellen via ISDN. Het biedt u alles waar u nu al gebruik van maakt, en nog veel meer. Het internet heeft ervoor gezorgd dat onze communicatie tegenwoordig veelzijdiger, flexibeler en goedkoper is dan ooit tevoren. De overstap van vast bellen via de internetverbinding was daarom ook slechts een kwestie van tijd. Net zoals voorheen belt u gewoon via uw vaste bureautoestel, maar dan inclusief een aantal grote voordelen.

1. Meer flexibiliteit
Het wijzigen van uw belplan of wachtmuziek was nog nooit zo eenvoudig. Bovendien kunt u iedere maand het aantal gebruikers op- en afschalen. Verandert uw onderneming? Dan verandert uw telefooncentrale met u mee.

2. Bespaar op aanschaf en onderhoud
Een investering in hosted telefonie is een eenmalige investering. De telefooncentrale bevindt zich in de cloud en updates worden automatisch doorgevoerd. Ook kunnen onze ICT-ers op afstand in uw telefooncentrale inloggen en is een aanpassing op locatie in de meeste gevallen niet nodig.

3. Integratie met uw mobiele telefoon
Met hosted telefonie kunt u eenvoudig uw vaste en mobiele telefonie aan elkaar koppelen. Via de handige smartphone en tablet applicatie past u eenvoudig uw beschikbaarheid aan. Om uw bereikbaarheid te vergroten bent via een telefoonnummer bereikbaar voor zowel inkomende mobiele als vaste gesprekken.

4. Een telefooncentrale op maat
De hosted telefooncentrale biedt uw onderneming ongekend veel mogelijkheden. U maakt natuurlijk geen gebruik van álle mogelijkheden. Wij stellen uw nieuwe telefooncentrale precies af op uw behoeften. Bovendien kunnen uw behoeften in de loop der tijd veranderen. Dan wilt u natuurlijk niet onnodig te veel betalen. Wij kunnen naderhand uw functionaliteiten aanpassen, zodat u kunt blijven bellen zoals u gewend bent.

5. Koppeling met uw CRM-pakket
De meeste CRM-pakketten zijn eenvoudig te integreren met uw hosted telefooncentrale. Dit biedt een aantal handige voordelen. Denk hierbij aan het tevoorschijn laten komen van een klantkaart, zodat u direct kunt zien wat er bij het vorige klantcontact is besproken. Uw CRM-pakket is dan altijd up-to-date, zodat de dienstverlening naar uw klanten toe nóg beter wordt.

Wacht niet te lang met overstappen

2019 klinkt nog ver weg, maar voor u het weet is het zover. Wacht daarom niet te lang met overstappen. Amnez begeleidt u volledig in het overstapproces. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden persoonlijk door te spreken. Hier kunt u meer lezen over VoIP.

Neem contact met ons op

Heeft u vragen over onze diensten? Neem contact met ons op voor passend advies. Wij helpen u graag verder.

Neem contact met ons op